wtorek, 2 grudnia 2014

Sporządzenie biznesplanu


Każdy biznes jest podróżą do określonego celu. Cel nie zawsze jest jasny i łatwy do określenia! Ale nawet gdy go mamy, potrzebujemy podręcznego przewodnika, który podpowie nam co, kiedy i jak robić, aby posuwać się do przodu. Tym przewodnikiem jest biznesplan. Wskaże on, na co powinniśmy zwrócić uwagę i jacy jesteśmy. W końcu podpowie nam, co nasz klient od nas dostaje i dlaczego chce być naszym klientem.




1. Charakterystyka firmy

Jest to obowiązkowy punkt naszej rozmowy. Pomożemy ci ustalić:


  • wizję przyszłości, do której zmierzasz,
  • misję twojej firmy,
  • twoje mocne strony, które staną się elementem twojego zawodowego CV,
  • dane teleadresowe twojej firmy oraz zapis PKD.



W tym punkcie nie zajmujemy się dylematami na temat formy działalności oraz sposobu prowadzenia jej spraw księgowych. Sprawy formalno-prawne nie są przedmiotem tej usługi doradczej.



2. Marketing-mix

Ten punkt jest również obowiązkowy. Bez ustalenia, co, gdzie, jak i za ile będziesz sprzedawać nie da się otworzyć żadnej firmy. Omówimy wtedy:


  • jakie cechy ma twoje produkty lub usługi,
  • jak ustalić ich ceny,
  • jak będzie wyglądać twój kanał dystrybucji,
  • co będziesz robił, aby wypromować markę swojej firmy i jej produkty lub usługi.



3. Analiza otoczenia firmy

To opcja i nie musisz zamówić tej części doradzania przy tworzeniu biznesplanu. Nie jest obowiązkowa. Jeśli się zdecydujesz. Omówimy wówczas:


  • kim są twoi klienci,
  • jacy istnieją obecni konkurenci oraz tacy, którzy mogą kopiować to, co będziesz robić,
  • kim są twoi dostawcy,
  • jakie substytuty produktów lub usług, które zamierzasz sprzedawać,
  • jaki jest marketing-mix firm będących twoimi konkurentami,
  • jakie szanse i zagrożenia wynikają z sytuacji demograficznej twojego segmentu rynku, zjawisk kulturowych, sytuacji makroekonomicznej, prawa, dostępnej technologii.



4. Plan przygotowań

Każda działalność gospodarcza, pokazana na osi czasu, ma trzy główne etapy: planowanie, przygotowanie i działanie. Tworzenie biznesplanu mieści się w etapie planowania. Wówczas dobrze jest sporządzić plan przygotowań, zawierający np. harmonogram wykonania strony internetowej, gadżetów reklamowych, zakupów materiałów i sprzętu, znalezienia dostawców, przygotowania kampanii promocyjnej, napisania wzorów umów handlowych itp. Ta część doradztwa nie jest obowiązkowa, ale jeśli się na nią zdecydujesz, w tym czasie powiemy ci, jak ustalić:


  • cel, jaki chcesz osiągnąć po etapie przygotowań,
  • listę czynności i ich czas trwania,
  • harmonogram przygotowań,
  • budżet etapu przygotowań.



5. Plan działań

Plan działań nigdy nie zaczyna się w momencie powstania własnej firmy, a często nawet dużo, dużo później, niż data jej zarejestrowania. Gdy firma będzie już zaplanowana i przygotowana, dopiero można myśleć o efektywnej pracy. Ten punkt doradztwa jest bardzo ważny, dlatego jest obowiązkowy. Pomożemy ci wtedy ustalić:


  • cel, jaki chcesz osiągnąć po jednym roku od rozpoczęcia etapu działania,
  • listę czynności i ich czas trwania,
  • harmonogram działań na jeden rok (działań marketingowych, sprzedażowych, świadczenia usług lub produkcji, a także działań rozwojowych),
  • budżet etapu działań.



6. Narzędzia zarządzania

Gdy zaczniesz działać, powinieneś mieć choćby proste narzędzia do zarządzania twoją firmą. Ponieważ czasami można działać bez nich, ten punkt nie jest obowiązkowy. Jeśli się jednak na niego zdecydujesz, w ramach tego czasu doradzimy ci jak:


  • dzielić czas swojej pracy na różne czynności wynikające z twojego planu działań,
  • określać priorytety zadań do wykonania,
  • motywować siebie samego do pracy stosując odpowiednie bodźce motywacyjne,
  • prowadzić swoją własną analizę przychodów i kosztów, a także dbać o właściwy przepływ pieniądza w twojej firmie.



W tym punkcie nie zajmujemy się kwestiami księgowymi, podatkowymi, prawnymi i skarbowymi.

_________________________________________________________________________________
Źródło:
http://www.konsultanci24.pl/konsulting/tematy-konsultingu/biznesplan-zalozenia-firmy.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz